Yapımına 2011 yılında başlanan ve 47 milyon TL harcanarak birinci etabı tamamlanan Hatay Arkeoloji Müzesi, 28 Aralık 2014 Pazar günü yapılan görkemli bir törenle kapılarını dün adına bugüne açtı. Peki, bitti mi?
Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü’ne göre, 32 bin 750 metrekare kapalı alanı ve 11 bin metrekarelik teşhir mekânı ile Türkiye’nin en büyük arkeoloji müzesi konumunda, Hatay Arkeoloji Müzesi. En önemli özelliği ise, dünyanın sayılı mozaik koleksiyonlarından birine sahip oluşu. Hatta toprak altından çıkarılmayı bekleyen daha nice sayısız mozaik emanete sahip oluşu. Peki, her şey yolunda mı?
-İnşaat iskelesi-
Hafta sonunda, bu soruya cevap bulmak için Müze’ye gittik. Başlar başlamaz ekleyelim, ki asla değişmeyenimizi, değiştirmediğimizi! Müze’ye ilk kez gelenleri, gayet ‘şık’ bir isim tabelası karşılıyor. Üzerinde ‘Hatay Müzesi’ yazıyor. Ama niye ‘Hatay Museum’ ya da ‘Hatay Archaeological Museum’ yazmıyor, anlayamadık! Hatta 2014’ten bu yana devam eden bu
‘Türkçe Hoşgeldin’de niye ısrar ettiğimizi de… Ardından içeriye doğru adımladık. Biletimizi aldık ve durduk. Çünkü burada bizleri ve gelen misafirleri karşılayan bir inşaat iskelesi var, bir de o iskele üzerinde çalışan işçiler. Bu çalışma nedeniyle duvarlardan dökülen parçalarla kirlenmiş yerin hemen kenarından ilerleyerek salonların olduğu alana giderken, bir şey düşündük, ki aslında gelenler de düşünmüş olmalı… Müze’nin kapalı olduğu bir gün var. Bu tür bir çalışma, neden Müze’nin ziyarete açık olduğu bir güne denk getirilir, anlayamadık. Bu arada, aynı inşaat iskelesinin portatif olduğunu ve ‘süren’ çalışmalar nedeniyle Müze içinde gezdirildiğini de fark ettik. Ama bu kadar yeni bir Müze’nin duvarlarındaki ‘çatlak’ gibi görünen çizgileri de, bu çizgileri kapatmaya çalışan inşaat işçilerini de anlayamadık.
-Mozaikler-
Müze’nin belki de en çok tartışılan mozaiği olan ‘İSİS’ mozaiğinin olduğu alanın hemen yanı başından yukarıya doğru uzanan merdivenden 2. kata doğru çıktığınız mı hiç? Çıkın… Sizi bir koridor bekliyor orada ve o koridor boyunca duvara ekli mozaikler. Bir de, üzerinde, ‘Fotoğraftaki gördüğünüz mozaik, restorasyonu tamamlandıktan sonra bu alanda sergiye konulacaktır’ notları olan kağıtlar. Bu ‘not’ kısmını anladık da, duvarlara ekli diğer mozaikler için neden hiçbir bilgilendirme yok, bunu anlayamadık. ‘Henüz bitti, duvara da henüz astık’ durumu mu?
Tamer Yazar