Konuya kaldığım yerden devam ediyorum.
Böylece de her saniyemiz izlenmekte ve sürekli olarak düşüncelerimiz aşamasından başlamak üzere nefslerimizin bize aldırdığı kararlarımız ve yaptırdığı faaliyetlerimiz hem kaydedilmekte hem de puanlandırılmaktadır. Çünkü Öğrenci Ruhlar olarak bizler Dünya Eğitim Okulunda Nefs derslerinden sürekli sınavlara tabi olmakta ve başarılı olmamız istenmektedir.
Şems-9. Bilinçaltı ve kısmen bilince yüklenmiş kişilik özelliklerini oluşturan nefslerinden olumlu olanları, sıratın müstakimden /orta yol olan itidalden, tefrite (hiç kullanmamaya) veya ifrata (aşırılığa) doğru sapmalarını önleyerek, olumsuz olanları ise öldürerek iflah olmayı becerebilenler kurtulanlar olacaktır. 10. Bilinçaltları, nefslerinin ifrat veya tefrite yönelmesi ile kirlenmiş olanlar ve olumsuz olanları öldüremeyenler ise zarar edecektir.
Bizim ilahi sistem ile haberleşmemiz düşüncelerimiz ile olurken, diğer insanlarla iletişimimiz ise gördüklerimiz ve işittiklerimizle başlar. Bu iki duygunun beynimize ulaşması ile devreye giren aklımızı çalıştırmaya başlamamızla da devam eder. Bu akletmemizin ilk başlangıcı ise ön yargı, yani ilk kararımız olur. Bu ön yargımızda işin aslını ve ayrıntıyı düşünme henüz yoktur. Dolayısıyla ve çoğunlukla da bu ön yargıya göre alınacak bir karar, acele ve yanlış bir karar olabilmektedir. Abese suresi ile, bu hatanın insana özgü olduğu ve Hz. Muhammed’in de insan özelliği nedeniyle, Peygamber de olsa başkasının görünüşü ve şekline bakarak ön yargıya kapılma hatası işleyebileceğine değinilmiştir.
Abese-1-2. Görme özürlü adam yanına geldiğinde, suratını astı ve onunla ilgilenmedi. 3. Ya Muhammed! Gelen görme özürlü adamla niçin ilgilenmedin, ne biliyorsun belki de o, Allah’ı anıp kör olduğu halde şükredecekti. 4. Yahut sorduğu Kur’an’dan öğüt alacak ve ondan yararlanacaktı. 5. Sen ise kendisini zengin ve üstün gören, 6. Öğüt almaya tenezzül etmeyecek kibirli kişi ile ilgileniyorsun. 7. O kendini beğenmiş adamın Senin bildirdiklerini kabul edip öğüt de alıp almamasından Sen sorumlu değilsin ki. 8. Halbuki Allah’a saygı duyarak, 9. Ve Sana büyük bir hevesle gelen görme özürlü kimseye Sen aldırmadın, 10. Ve yüzünü asıp çevirdin).
Bu ayetler, Hz. Muhammed’in Mekke’nin müşriklerinin ileri gelenlerini ikna toplantısı sırasında Müslüman ve kör olan Abdullah b. Ümmü Mektum’un içeri girip Kur’an’dan bir ayet ile ilgili soru sorması ve konuşmasını kesmesi üzerine hemen o anda inmiştir. Bu ayetler üzerine Hz. Muhammed, Mektum’un gönlünü almıştır. Yine burada, peygamberin Beşer olduğu ve ilahlaştırılmamasına değinilmiş olmakta ve peygamberlerin de insan olmaları nedeniyle, hata yapmalarının söz konusu olabileceği ve bu nedenle ikaz edildiğine dikkat çekilmektedir. Burada yapılması istenen ve yapılmaması Günah olarak tanımlanan muhkem /değişmez ana hüküm, “insanların görünümlerini veya özürlülüklerini değil, niyet ve bilgilerini önemseyin” olmaktadır. Yine burada verilen mesaj, Peygamber de olsa görünüşten etkilenip ön yargıya girebildiğine göre, biz insanların hayda hayda etkileneceği ve bu nedenle de imanı ve dinî görüşü çağrıştıracak kıyafet, görüntü ve davranışlardan kaçınmamız gerektiği olmaktadır. Görünüşten de kişilerin imanı konusunda karar vermemiz, zorlamamız veya hesap sormamız da yanlış ve şirk koşma olacak demektir. Allah zaten Hz. Muhammed’e “Sen sadece tebliğini yap, kulumla Beni baş başa bırak” demiştir.
Kalem-44. Ya Muhammed! Böylesine bir hadisi /Kur’an’ı yalanlayacak /ret edecek olanları Bana bırak /Beni onlarla baş başa bırak. Onlara Sen herhangi bir karşılık vermeye kalkma. Çünkü Biz onları ummadıkları /bilemeyecekleri yerden yavaş yavaş azaba uğratacağız.
Allah’ın Öğrenci Ruh olarak bizlerin içten iman etmiş olup olmadığımızla ilgilendiğine, yiyip içtiklerimize bakmadığına Maide-93 ve Tövbe-19. ayetler açıkça vurgulamaktadır.
Maide-93. İman edip salih /muhkem hükümlere uygun olumlu /yararlı işler yapanlar ve takva sahibi olanlara, iman edişlerinden, salih ameller işlemeleri ve takva sahibi oluşlarından ayrılmadıkları sürece, kendilerine yiyip içtiklerinden dolayı herhangi bir günah olmayacaktır. Çünkü Allah, salih ameller /muhkem hükümlere uygun olumlu ameller işleyenleri /muhsin olanları sever.
Tövbe-19. Ey müşrikler! Siz, hacılara su içirmeyi ve Mescidi Haram‘a /Kâbe‘ye bakmayı Allah‘a ve ahiret gününe iman etmek ve Allah‘ın buyruklarını içtenlikle benimseyip uygulamak için çaba göstermek /cihad etmek ile bir mi tutuyorsunuz? Şunu bilesiniz ki, Allah’ın yanında bu ikisi bir değildir. Ve şüphesiz Allah, zulme sapmış bir toplumu doğruya ulaştırmaz.
Ayetlerdeki açıklamaya göre, dine yönelik şekilsel uğraşlar, iman ve salih ameller gerçekleştirme kadar değerli olmamaktadır. Bu paralelde Allah’ın insanların yemek-içmelerine olduğu gibi, giyimlerine ve şekilsel görüntülerine de bakmadığı vurgulanmış demektir.
İnsanın dış görünüşten veya ilk işittiklerinden etkilenip oluşan ön yargıya göre hareket etmesi yanında, kendisinin de bu yönü kullanıp başkalarını etkileyeceğine de Kur’an’da dikkat çekilmektedir. Örneğin Allah ile aldatma ve O’nun adını vererek yalan yere yemin etme kesinlikle yasaklanmıştır.
Nahl-94. Tekrar diyoruz ki, yeminlerinizi aranızda aldatma ve hile aracı kullanmayın ki, daha önce sapa sağlam yere basmış olan ayağınız kaymasın. Çünkü böyle bir şey yaparsanız, Allah’ın yolundan sapmış olacağınız için, perişan durumlara uğrar ve acı azabı hak etmiş olursunuz.
Yunus-17. Öyleyse Allah adına yalan uydurup O’nunla aldatandan, ya da Allah’ın ayetlerini kabul etmeyenden daha zalim kim olabilir? Bilesiniz ki böylesi suçlular asla mutlu olmazlar ve iflah etmezler.
Hud-18. Allah’a gerçek dışı yakıştırmalar yapıp iftira etmekte olan veya O’nun adını kullanıp insanları aldatan ve haklarını gasp edenden daha zalim kim olabilir? Allah adına yalan uyduranlar, kıyamet gününde Rablerinin huzuruna çıkarılacaklar ve onları izlemiş olan görevlilerimiz şahit olarak gelip: “İşte Rableri hakkında ve O’nun adına yalan uyduranlar bunlardır” diyeceklerdir. İyi bilin ki Allah’ın lâneti, bildirdiğimiz gerçekleri çarpıtan zalimler üzerine olacaktır.
Diğer önemli bir konu, kişilerin kıyafetine, davranışına veya dinî inancını çağrıştıracak dış görünüşüne bakarak imanını değerlendirmeye kalkışmanın yanlış olacağıdır. Çünkü imanı değerlendirme yetkisinin Dünya’da iken sadece Allah’a ait, ahirette ise ancak A’raf görevlilerine ait bir özellik olduğuna değinilmiştir.
Münafikun-4. Ya Muhammed! İkiyüzlüleri /riyakârları gördüğün zaman, fiziki görünüşlerini, kıyafetlerini beğenir ve etkilenirsin. Konuşunca da dinletecek şekilde etkileyici konuşurlar. Ve onlar yere sağlam bir şekilde dikilmiş kütükler gibi heybetli ve dimdiktirler. Kendilerini o kadar beğenmişlerdir ki, en ufak bir sözü bile hemen aleyhlerinde bir söz olarak değerlendirirler. Esasında onlar gerçek düşmandır ve onlardan uzak dur. Nasıl da rol yapıyorlar! Allah mutlaka onların haklarından gelecektir.
A’raf-46. Ey insanlar! Cennet ile Cehennemin arasında bir ayırıcı engel bulunmaktadır. Ve mahşer gününde, ikisinin de tam orta yerinde olan A’raf’ta /hesabın yapıldığı ve tanıyıp ayırma yerinde bazı görevliler /Melekler bekliyor olacaklar. A’raf’taki bu görevliler, Cenneti hak edenleri ve Cehennemi hak edenleri yüzlerine bakarak tanıyacaklar. Akabinde, mutlu bir manzara içindeki Cenneti hak edenlere “Selamün ‘alayküm – Barış ve mutluluk üzerinize olsun” diye sesleneceklerdir. Böylece onlar da içleri rahatlamış olarak Cennete girmek üzere aradaki bölgede beklemeye başlayacaklardır.
Kur’an’daki bu açık bilgiye rağmen maalesef bazı kişiler, hatta din adamı diye tanımlananlar, insanları az, orta veya çok imanlı olarak değerlendirmekte, hatta Cennetlik veya Cehennemlik şeklinde de ayırma gafletine düşmektedirler. Halbuki bu zavallılar, Allah’a şirk koşma günahını işlemektedirler, fakat farkında değiller. Çünkü böylesi bir imanı değerlendirme yeteneğinin insan olması nedeniyle Peygambere bile verilmemiş olduğu açıklanmıştır.
Muhammed-30. Ya Muhammed! Eğer Biz isteseydik, bu münafıkları /ikiyüzlüleri yüzlerine bakarak tanıma özelliğini verir ve Senin onları kolayca fark etmeni sağlardık. Yine onları konuşma tarzları ve sözlerinden de tanırdın. Ey insanlar! Siz tanıyamazsınız ama, şunu iyice bilin ki, Allah tüm yaptıklarınızı /amellerinizi bilir.
Mutaffifin-33. Halbuki hiç kimse iman edenlerin imanlarını değerlendirmek üzere görevli kılınmamıştır.
İmanı değerlendirmede, kişi hem kendisinin hem de başkasının imanını değerlendirmeye kalkışmayacak demektir.
Şekilsel ibad ve ibadet etmeleri /kulluk etmeleri ve birlik bilincini oluşturma, sosyal yardımlaşma, dayanışma dediğimiz salât faaliyetlerini (ki bu toplantı sırasında bazen Kur’an eğitimi ve /veya Namaz kılınırdı) Allah rızasını önceleyerek değil de başkaları görsün ve bir menfaat sağlamak amacıyla yapmanın da riyakârlık ve yine Allah’a şirk koşma olacağı üzerinde durulmuştur (Maun-1-7).
Maun-1. Ya Muhammed! Dini /vahyi ve gerçek olan muhkem buyrukları yalanlayanı /ret edeni /dine sözde uyuyormuş gibi yapıp aldatanı /riyakârı gördün mü? 2. O kişiye ki, dine inanmış göründüğü halde sahipsiz kalmışa /yetime kötü davranmakta olanı, 3. Ve ihtiyacı olanın ihtiyacını gidermek üzere gayret etmeyeni. Maun- 4. Yazıklar olsun böyle musallilere /sallilerini /Allah’a ve insanlara destek, yardım faaliyetlerini riyakârca uygulayanlara. 5. Ayrıca onlar salâtlarından /birlik bilinci oluşturma, sosyal yardımlaşma toplantı ve çalışmaların (bazen Kur’an eğitimini ve /veya Namaz kılmayı) öneminden de habersizdirler /tam bilincinde değildirler. 6. Zaten onlar sosyal faaliyet ve toplantılarını gösteriş için /başkaları görsünler diye riyakârca ve menfaat sağlamak amacıyla yapmaktadırlar.
Dikkat edilirse, bu faaliyetlerde bulunmayanlardan ziyade, bu faaliyetleri riyakârca yapanların azap ile cezalandırılacağına değinilmektedir.
NOT- NÖVAK Vakfımızın kitaplarının gelirleri ile Eskişehir Tıp Öğrencilerine burs veriyoruz. Özel günlerinizde kitaplardan alır veya hediye ederseniz bize destek olur ve öğrenci sayımız artar: “DİN VE BEYİN”, “SON DAVET KUR’AN Tercümesi”, “KUR’AN KADINI KORUYOR”, “OKU! Konularına göre Kur’an ayetleri”, “TEVRAT VE İNCİL’DE ÖNCEKİ İSLAM”, “KUR’AN VE SON İSLAM”, “ALLAH İLE 7 KONUDA ANLAŞMAMIZ VAR”, “ALLAH’TAN ALACAKLI OL”, “ÖZDE DİNDAR, SÖZDE DİNDAR”, “ALLAH KİMİ SEVER, KİMİ SEVMEZ” ve “HADİS VE SÜNNET GERÇEĞİ”
YORUMLAR