“Hatay’daki heykelin şu an boş olan elinde üç dine ait simgeler bulunuyormuş. Bu durum sakıncalı bulununca simgeler gitmiş, elde sadece dünya kalmış…” diye anlatılan bir şehir adına konuşsak mı?
Tarihler 2012 senesini gösterirken, Antakya’nın balıkpazarı noktasında, avuçları göğe doğru açılan ve iki elden oluşan bir heykel yükseltildi dönemin Antakya Belediyesi tarafından. Ancak aradan geçen çok kısa bir zamanda, hiçbir açıklama yapılmadan ve resmi hiçbir gerekçe ortaya konmadan ‘heykelden’ bazı parçalar söküldü. Avucunun orta yerinde ‘Dünya’ tutan el yerindeydi, ama 3 semavi dini temsil eden işaretler yoktu, bulundukları noktadan kaldırılmıştı. Sessizce ve hiçbir açıklama yapılmadan yerlerinden sökülenlerin yerine de ‘bir zeytin dalı’ konmuştu.
Sanki ‘özür’ tadında! Ama bu ‘özür’, duruma şahitlik edenlerin damaklarını ekşitti! Yüzlerini de…
Bu konuda çok şey yazıldı, çizildi. O dönem (2013 –Nisan) bu konudaki düşüncelerini paylaşan bir Antakyalının notları gelsin mi?
“Bundan yaklaşık 10 ay önce, tarihlerde hata olabilir, Balıkçılar Caddesi’ndeki meydana çok güzel bir heykel yapılmıştı. Bir çift el; birinde dünya figürü, diğer elde Hristiyan aleminin Haç sembolü, Müslümanların Ay-Yıldız’ı ve Yahudilerin Davud Yıldızı’nın bir arada bulunduğu güzel bir heykel…
Çok duygulandım ve içimden dedim ki, ‘İnşallah nazar değmez.’ Antakya’m çok söylenir oldu, umarım devam eder. 3, bilemedin 5 gün kalmadı, birilerinin hazımsızlığına uğrayan o üç simge adeta kılıçtan geçirilmişti. Bir eldeki dünya duruyor. Diğer eldeki üçlü simge yok. Bekledim, bekledim… Günler geçti, aylar… Sonra bir de baktım ki, 3 simge yerinde zeytin dalı var. Ha fena olmuş mu? Çok güzel bir düşünce. Ama böyle bir güzellikten sonra olması üzücü. İlk günden ‘yazmalıyım bunu’ dedim.
Ön yargılı olmak istemediğimden beklemeyi tercih ettim. Ne zaman ki yerine aynısının yapılmadığını gördüm… Ben yine de sormak isterim… Birileri mi istemedi acaba ya da neden tekrar aynı üçlüyü yaptırmadınız?”
-RESİM BUGÜNDEN-
Tüm bunları gündeme taşıyan ise bir Resim Sergisi ve o Sergi’den damlayan bir tablo… Hatay Büyükşehir Belediyesi (HBB) Kültür ve Sosyal İşler Dairesi Başkanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Hatay Mesleki Eğitim Kursları’nda (HATMEK) alınan eğitimler sonucunda açılan bir sergi ile yeniden bugüne taşınan ‘dün’, ‘noktalanmış’ gibi gözüken bir tartışmayı yeniden hatırlattı.
Tablo, avucu boşaltılmamış heykel adına Antakya’nın dününü resmederken, bugüne eklenen son hal adına ise çok şey soruyor, sorguluyor. Özellikle de, Sergi’yi açan isim, bahse konu dönemin Antakya Belediye Başkanı olunca…-Tamer Yazar-