Ana Sayfa Arama Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir
Prof. Dr. Gazi ÖZDEMİR

İKİ BAŞÖĞRETMEN: Hz. Muhammed ve Atatürk-3

Hz. Muhammed ve Atatürk’ün gerçekleştirdiği devrimlere devam edeyim.
• İbad etmek /sadece Allah’a kulluk etmek ve salih amellerde /faydalı işlerde bulunmak, dolayısıyla çalışmak ve ilim yapmak insandan istendi (Nahl-97, Fetih-5-6)
• Kur’an, kadın ve erkek ifadelerini aynı ayette kullanarak kadın ve erkeği eşitledi, yani insana hitap etti (Nahl-97, Nisa-124, Hadid-18)
• Kadının erkeğin üzerinde hakları gibi, erkeğin de hakları ve birbirlerinin destekleyicileri olduğu ve bu hakların da eşit olduğu vurgulandı (Bakara-228, Tövbe-71)
• Birbirlerini sevenlerin evlenmeleri istendi ve kadına söz hakkı verilmemesi geleneği kaldırıldı (Ahzab-37)
• Namusu koruma ikazı Nur-30. ayet ile önce erkeğe yapıldı. Nur-31. ayet ile de kadın ikaz edildi. Böylece namus konusunda erkek sorumlu tutulmaya başlandı (Nur-30)
• Allah ile insan arasında olan iman edip etmeme ve ibad etme /Allah’a kulluk etme yöntemleri konusuna karışılmaması ve bu hesabın sadece Allah tarafından yapılacağı vurgulandı. Böylece hiç kimsenin başkasının iman ve dinî görüşünün sorgulanmaması ve yargılanmaması, yani laiklik prensibine uyulması istendi (Zumer-46, Hac-67).
Kaldı ki, böylesi bir iman değerlendirme yeteneği Hz. Muhammed’e bile verilmemiştir (Muhammed-30).
• İlahi bir yardım için yapılacak duanın, ölü veya diri Allah’tan başkasından istenmemesi vurgulandı (Fatiha-5)
• İşlenen haram veya günahların af edilmesinin /şefaat yetkisinin sadece Allah’a ait olduğu belirtildi ve kişilerin şefaatçiliği girişimine son verildi (Nisa-49)
• Doğal afetlerin ve karşılaşılan bir olayın nedenini sadece Allah’ın bileceği açıklandı ve yorum yapılmasının şirk olacağı belirtildi (Bakara-216)
• Evlenilecek ve evlenilmeyecek kişilere yönelik prensip belirlendi (Nisa-23)
• Din temelli farklı düşman gruplar oluşturma yasaklandı (Sad-13, En’am-159)
• Bütün peygamberlerin tebliğ ettiği dinin Allah’ın tek dini olarak İslâm olduğuna ve düşmanlaşmanın yanlışlığına değinildi (Bakara-136, Al-i İmran-19)
• Adalet ve yasalarda her iki cinse eşit davranılması ve hak yenmemesi, yani Demokrasi prensibinin uygulanması istendi (Nisa-127)
• Kan davası kaldırıldı ve fidye veya devletin yargı sisteminin ceza vermesi benimsendi (İsra-33)
• Kur’an dışında din kuralı olarak muhkem /değişmez kural koyan başka bir kitap yasaklandı (İsra-73)
• Geleneklerin dinselleştirilmemesi gerektiği belirtildi (En’am-139)
• Dinî kural diye her ne söylenirse, mutlaka Kur’an filtresinden geçirilmesi vurgulandı (Casiye-6-7)
• Dine inanma veya inanmamanın bir şekle, hevese veya eşyaya indirgenmemesi ikazı yapıldı (Casiye-23)
• Topluma fayda sağlayacak olan zekât ile bireysel ihtiyaç giderme olan infakın uygulanması istendi (Tövbe-60)
• Salâtın /sosyal yardımlaşma ve dayanışma faaliyetinin uygulanması ve bunun kurumsallaştırılmış şekilde (Vakıf, dernek vs) devam ettirilmesi farz bir din buyruğu olarak istendi (Beyyine-5)
• İdarecilerin halk tarafından seçilmesi ve şura /halk meclisi /Cumhuriyet prensibi getirildi, tek kişi idaresi kaldırıldı (Kasas-88, Bakara-104, Şura-38)
Buna göre tek güç olarak sadece Allah’ın hükmetmesi olduğu, insanlar için ise böylesi bir tek kişi idaresi değil, halkın seçtiği bir meclisin idaresi istenmektedir.
• Allah’ın dışında başkasının adı söylenerek kesilen hayvan haram kılındı (Bakara-173)
Böylece Allah dışında canlı veya cansız bir başkasının rızası ve hedeflenmesi, şirk koşma olacağı için haram kılınmıştır.
• Haksız ve meşru kazanç olmayan Riba /tefecilik yasaklandı, helal, haklı kazanç olarak faiz kazancı önerildi (Al-i İmran-130, Müminun-111, Haşr-20)
• Peygamberi veya bir kişiyi ilahlaştırmaya son verildi (Hucurat-1)
• Önceki vahiy kitapları da tamamen red edilmedi ve isteyenin onlara inanabileceği belirtildi (Maide-48)
• Alkolizm ve sarhoşluk haram kılındı, aza ise müsaade edildi (Bakara-219)
• Din kurallarını uygulamada cinsiyet ayırımı yapılmaması istendi (Tur-21)
• Sadece Allah’a tevekkül edilmesi ve araya hiç kimsenin konulmaması önerildi (Şura-37)
• Gök ve yeryüzünün araştırılıp imana ulaşılması veya olan imanın böylece daha da kuvvetlendirilmesi istendi (Fussilet-53)
• Herhangi bir vahiy kitabı veya Kur’an’ı meslek kitabı edinmek ve tebliğinden ücret almak engellendi (Kalem-46)
Haftaya inşallah devam etmek üzere.

YORUMLAR

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

SON HABERLER