Herhangi bir konuda uyanış demek, Kıyam etmek, Yeniden yapılanmak – yanlışın farkına varmak ve doğruya uyumlanmak ve bunun için değişimde olmak ve bu değişime uyumlanmak , Herhangi bir konuda bilgilenmek, bilgili ve bilinçli, farkındalıklı olarak davranmak demektir.
Beyin’de de uyanış – yeniden yapılanmaya uyum söz konusudur ve buna Nöronal plastisite denmektedir.
Kur’an’da BİLGİSİZ olan “Ölü” kelimesi ile, Bilgilenmek, farkına varmak ve uyanış ise Diri – Dirilmek sembolize edilmiştir.
KUR’AN’A GÖRE UYANDIRILIŞ VE YOĞUN UYANIŞLAR ÜÇ AŞAMALIDIR
- İLK YOĞUN UYANIŞ: Kur’an ve Hz. Muhammed – Bireysel çabalı
- Ø Farklı Bireysel çabalı Ara uyanışlar
- İKİNCİ YOĞUN UYANIŞ: Atatürk- Bireysel çabalı
- ÜÇÜNCÜ VE HALEN DEVAM EDEN YOĞUN UYANIŞ: 1960’tan itibaren önce bireysel, halen sayısı artan çok kişinin çabası ile
- KUR’AN’A GÖRE HZ. MUHAMMED’İN GERÇEKLEŞTİRDİĞİ UYANIŞ SAĞLAYICI DEVRİMLERİ 2 GRUPTA TOPLAYABİLİRİZ.
- KADIN HAKLARI İLE İLGİLİ UYANIŞ SAĞLAYICI DEVRİMLER
- TOPLUMSAL UYANIŞ SAĞLAYICI GENEL DEVRİMLER
- KADIN HAKLARI İLE İLGİLİ DEVRİMLER VE BU SAYEDE UYANIŞLAR
- Erkeğe doğrudan hitap edecek bir sure olmadığı halde, kadınlara yönelik “Nisa, Mümtehine ve Mücadele sureleri” yer aldı ve kadının değeri vurgulandı.
- Evlenme-boşanma-miras ve verasette, kadına erkekle eşit söz hakkı verildi
- Ölen kişinin karısı, varislerine kalıyor ve varsa üvey oğlu ile evlendiriliyordu, üvey oğlu yoksa ölen erkeğin en yakın varisi ile mehirsiz evlendiriliyordu, bu geleneğe son verildi
- Yetim kalan kız çocuğunun malı varsa, malı için en yakın bir akrabası ile evlendiriliyordu, bu gelenek iptal edildi
- Kız çocukları okutulmaya başlandı
- Mesleği olup çalışma hayatına başlayan kadın sayısı artmaya başladı
- Evlilik tek eşe indirildi – Nisa-3
- Boşanan kadına nafaka bağlandı
- İdarecilerin seçiminde kadınlara da oy verme hakkı /el sıkışılarak biat etme hakkı verildi
- Kadının şahitliği erkek ile aynı şekilde benimsendi
- Kadına yönelik suçlarda erkekler gibi kısas prensibi uygulanmaya başlandı
- Kadının yakınları da erkek için akraba sayılmaya başlandı
- Cariye şeklindeki kadın köleliği sonlandırıldı
- Kadının ay halindeki tecrit uygulaması kaldırıldı ve ay hali bir hastalık olarak görülmeye başlandı
- Kadının, yetkili olan bir kişiye derdini anlatma özgürlüğü verildi
- Lokman-14. ayette açıklandığı üzere, şükretme sırasında Allah’tan sonra kadın konularak, kadına verilen önem vurgulandı.
- İlk yaratılan insanın Adem’in annesi olduğu (Al-i İmran-59) ve Cennet öncesi son sınav yerinde Şeytan’a uyanın eşi değil, Adem’in olduğu vurgulandı ve kadının aleyhine olan bu yanlış durum düzeltildi (A’raf-20).
- Evlenirken kadına mehir konulup korunmaya başlandı
- “Zihar = Sen bana anamın sırtı gibisin” geleneği kaldırıldı ve bu benzetme ile boşanma geleneği iptal edildi
- Mahşer’de ilk sorguya çekilecek olanın, kız çocuğunu canlı canlı gömen veya yaşayan ölü misali cahil bırakan, yaşam haklarını gasp edenin olacağı açıklandı. Böylece kızların hakları korunmaya başlandı.
- Kadının da erkek gibi çalışması, kazancı olması ve mülk sahibi olması, dolayısıyla aile sorumluluğunda birlikteliği açıkça belirtildi
- Birbirleri için birer elbise oldukları belirtilerek her iki cins eşitlendi
- Ergenlikten önce evlenme, dolayısıyla da çocuk gelinler yasaklandı
- KUR’AN ARACILIĞI İLE HZ. MUHAMMED’İN GERÇEKLEŞTİRMİŞ OLDUĞU TOPLUMSAL UYANIŞ SAĞLAYICI GENEL DEVRİMLER
- İnsanın Özgür irade ve eleştirel akıl ile karar verme ve seçim yapma özelliğinde olduğu vurgulandı. Hatta Allah’a inanma, tövbe etme veya etmeme hakları ve mümin olmaları bakımından insana karar verme özgürlüğü verildi. Kehf-29.
- Üst kimlik her iki cins için “insan” olarak kullanılmaya başlandı
- Dünya yaşamında sadakat gösterilecek 7 konu anlaşmasının her iki cinsteki Ruh’larla yapıldığı belirtildi
- ‘Alak-1 ve 3. ayetlerle ilk olarak Evren Kitabının okunması, yani ilim yapılması, ikinci olarak da Kur’an’ın okunması hem kadın hem de erkekten istendi. ‘Alak-1, 2 ve ‘Alak-3
- Din demek olan muhkem /değişmez ana kuralları içeren Kur’an’ı anlamakta her iki cinsin sorumlu olduğu vurgulandı
- Cinsiyet ayırımı olmaksızın müminler kardeş sayıldı. Hucurat-10
- Allah’ın ipi olan Kur’an ve İslâm’a sarılma hakları bakımından insana hitap edildi
Al-i İmran-103. Birlik halinde Allah’ın ipine /tek ilâhlı İslâm dinine ve son ders kitabı /davet kitabı olan Kur’an’a sımsıkı sarılın ve bu konuda anlaşmazlıklara saplanıp gruplara bölünmeyin.
- İbad etmek /sadece Allah’a kulluk etmek ve salih amellerde /faydalı işlerde bulunmak, dolayısıyla çalışmak ve ilim yapmak insandan istendi
- Kur’an, kadın ve erkek ifadelerini aynı ayette kullanarak kadın ve erkeği eşitledi, yani insana hitap etti. Nahl-97
- Kadının erkeğin üzerinde hakları gibi, erkeğin de hakları ve birbirlerinin destekleyicileri olduğu ve bu hakların da eşit olduğu vurgulandı. Bakara-228.
- Din adamlığına son verildiği belirtildi. Çünkü Hz. Muhammed ile din adamlığı, dinî liderlik sona ermiştir. Hadid-27 ve Tövbe-34
- Vasiyet etme ve miras paylaşımının uygulanması muhkem bir kural oldu. Nasıl uygulanacağı usulleri ise müteşabih /değişkendirler. Bakara-180
- Sosyal etkinliklerde de cinsiyet farkı olmadan ayrı veya birlikte olmanın sakıncası olmadığına, yani haremlik ve selamlık ayırımının olmadığına değinildi. Nur-61
- Birbirlerini sevenlerin evlenmeleri istendi ve kadına söz hakkı verilmemesi geleneği kaldırıldı. Ahzab-37
- Namusu koruma ikazı Nur-30. ayet ile önce erkeğe yapıldı. Nur-31. ayet ile de kadın ikaz edildi. Böylece namus konusunda erkek sorumlu tutulmaya başlandı. Nur-30.
- Allah ile insan arasında olan iman edip etmeme ve ibad etme /Allah’a kulluk etme yöntemleri konusuna karışılmaması ve bu hesabın sadece Allah tarafından yapılacağı vurgulandı. Böylece hiç kimsenin başkasının iman ve dinî görüşünün sorgulanmaması ve yargılanmaması istendi. Zumer-46, Hac-67.
Kaldı ki, böylesi bir iman değerlendirme yeteneği Hz. Muhammed’e bile verilmemiştir.
Muhammed-30. Ya Muhammed! Eğer Biz isteseydik, bu münafıkları /ikiyüzlüleri yüzlerine bakarak tanıma özelliğini verir ve Senin onları kolayca fark etmeni sağlardık.
Konuya devam etmek ümidi ile sağlıklar dilerim.
NOT: NÖVAK Vakfımızın kitaplarının gelirleri ile Eskişehir Tıp Öğrencilerine burs veriyoruz. Özel günlerinizde kitaplardan alır veya hediye ederseniz bize destek olur ve öğrenci sayımız artar: “DİN VE BEYİN”, “SON DAVET KUR’AN Tercümesi”, “KUR’AN KADINI KORUYOR”, “OKU! Konularına göre Kur’an ayetleri”, “KUR’AN’IN KULU KÖLESİ MEVLȂNA”, “TEVRAT VE İNCİL’DE ÖNCEKİ İSLAM”, “KUR’AN VE SON İSLAM”, “ALLAH İLE ANLAŞMAMIZ VAR”, “ALLAH’TAN ALACAKLI OL”, “ÖZDE VE SÖZDE DİNDAR”, “ALLAH KİMİ SEVER, KİMİ SEVMEZ” VE “HADİS VE SÜNNET GERÇEĞİ”