KUR’AN, MUHKEM VE MÜTEŞABİH MESAJLIDIR-3

Konuya devam edeyim * Bütün insanlar için temel yaşam kuralları demek olan muhkem kuralların bir kısmı, Allah-insan, bir kısmı da insan-insan ilişkisi ile ilgili yasaklar, ki bunların uygulanmamaları “HARAM” diye tanımlanmaktadır ve azap karşılıkları vardır. Bir kısmı da insanın menfaatine, mutsuz olmasın diye korunmasına, sağlığına yönelik veya insanlar arası sosyo-ekonomik ilişkileri ile ilgili yapılması istenenler […]

Konuya devam edeyim

* Bütün insanlar için temel yaşam kuralları demek olan muhkem kuralların bir kısmı, Allah-insan, bir kısmı da insan-insan ilişkisi ile ilgili yasaklar, ki bunların uygulanmamaları “HARAM” diye tanımlanmaktadır ve azap karşılıkları vardır. Bir kısmı da insanın menfaatine, mutsuz olmasın diye korunmasına, sağlığına yönelik veya insanlar arası sosyo-ekonomik ilişkileri ile ilgili yapılması istenenler olup, uygulanmamaları “GÜNAH” diye tanımlanan kurallardır. Bunların azap değil de olumsuz puan karşılıkları vardır.

Belirlemiş olduğum 440 muhkem /değişmez kuralın 224’ü yasaklar, 216 sı ise yapılması istenen kurallar şeklindedir. Din denilen bu kurallar bütünü beşer içindir ve beşeri oluşturan öğrenci Ruh’un olgunlaşması ve Dünya okulunda başarılı olması için birer araçtırlar. Müteşabihler de muhkemlere ulaştırıcı birer araç konumundadırlar.

Hicr-87. ayete göre Kur’an, muhkem mesajları ve sembol ilahi bilgileri ile Evren bilgileri şeklindeki müteşabih mesajları bakımından ayrıca çift katmanlı yedi anlamlı bir kitap olduğunu belirtmiş ve bütün anlamları çözüp yorumlama yeteneğinin de Hz. Muhammed’e verildiği açıklanmıştır.

Hicr-87. And olsun, Biz Sana kendi içinde de ikili /çifter katman halinde yediliyi /yedi özelliği ve Kur’an’ı verdik.

Ayette adı geçen “kendi içinde çifter katmanlı yedili” ile ilgili çeşitli görüşler ileri sürülmüştür. “Yedili Fatiha’dır, Kur’an’da bulunan çifter katlı yedi anlamı anlamlandırma yeteneği, Hz. Muhammed’e verilen 7 mucize, Kur’an’ın 7 uzun suresi, Kur’an emir, nahiy, müjde, uyarı, misalleştirme, nimetlerin sayılması, kıssalar olmak üzere yedili bir kitaptır, tekrarlanarak anılan yedi konudur” şeklinde farklı görüşler olmuştur. Sonraki 88. ayette, Hz. Muhammed’e, başkalarının dünya malları ve servetlerini imrenmemesi ve kıskanmaması ikazı yapılmaktadır ki, bu da Hz. Muhammed’e Kur’an’ın yanında önemli ve dünya servetine değişilmeyecek farklı bir şey verilmiş olduğunu desteklemektedir.

Hicr-88. Sakın şirk koşanlardan bazılarına kat kat fazlasıyla verdiğimiz Dünya malını kıskanma ve inkârcılıklarından ötürü de üzülme. Sen daima mümin olanlara karşı alçak gönüllü ve anlayışlı ol.

Kur’an’ın, çifterden yedi anlamlı olduğu görüşü paralelinde diyebiliriz ki, her kişi, kendi akıl, anlayış ve bilgi kapasitesi çerçevesinde, Kur’an’daki ilâhî sistem ve kâinat bilgilerini değerlendirebilecek ve 7 anlam içinden kendine uygun anlama göre Kur’an’dan mutlaka yararlanacak demektir. Böylece de Kur’an’ı okuyan insan sayısı kadar Allah, ilâhî sistem ve Evren’e ilişkin bilgi ve zanlar söz konusudur diyebiliriz. Bu nedenle de, insanların Allah, ilâhî sistem ve Evren’e ilişkin bilgileri gerçek hakikatler değil, zanlar ve yorumlar olmaktadır. Bu nedenle de Kur’an, Müddessir-50. ayet ile kendisinden aslan ve ondan kaçan eşekler gibi korkulup kaçışılmamasını, Cumu’a-5 nci ayette belirttiği gibi de içinde ne olduğunu anlamadığı kitabı taşıyan eşek durumuna düşmemek için mutlaka anlayarak okunmasını istemektedir.

Cumu’a-5. Kendilerine Tevrat verilip de, onu anlayarak okumadığı için Allah’ın buyruklarını da yerine getirmeyen topluluğun örneği, yük olarak içinde ne olduğunu bilmediği kitaplar taşıyan eşeğin durumuna benzer…….

Çünkü Kur’an, düz mantıkla değil, kelimeleri içinde gizledikleri gerçeklere göre dizer. Doğruyu /gerçeği de bir yanlış kelime veya anlamın içinde gizler. Bu nedenle de düz okumakla değil, Müzzemmil-4. ayette olduğu gibi düşüne düşüne okunarak anlaşılmayı önerir.

Müzzemmil-4. Kendine göre fazladan bir zaman ayırarak kalk ve Kur’an’ı anlaya anlaya, düşüne düşüne oku /iyice öğren ve onları tertil et /sırala.

Müminun-17. ayette belirtilen “Biz, tekâmülünüz için sizin üstünüzde kat edeceğiniz yedi yol /boyut /aşama yaratmışız” ifadesini göz önüne alırsak, acaba bu 7 aşama, Kur’an’ın ilâhî sistem ve çalışması ile Kâinat bilgilerine ilişkin en üst anlamlardaki gerçeklere ulaşıp Kâmil insan veya “Görevli Melek olabilir” diplomasını alabilme aşamaları mıdır?

Ve bu aşamalar da özel görevli olması nedeniyle özel bir ayrıcalık şeklinde tek seferde Hz. Muhammed’e verildiği düşünülebilir. Bu düşüncemi, böyle bir ayrıcalığın Hz. Muhammed’e verildiğini belirten Kalem-3, Kevser-1, Kaf-22 ve İsra-74 nci ayetler desteklemektedir. Tabi gerçeği ancak Allah bilir.

Kalem-3. Ve Senin için mutluluk verici bir ödül hazırlamışız. 4. Çünkü Sen, üstün ve farklı bir yaratılış ve iyi bir ahlâk üzeresin.

Kaf-22. Ya Muhammed! “Yemin olsun! Kur’an’dan önce Sen bu gerçek bilgilerden habersizdin (veya unutmuştun). İşte Biz, Kur’an ile Senin gözlerinden perdeyi kaldırdık ve gözünün keskinleşmesiyle /ilahi gerçekleri kavrama özelliğinle, anlattığımız bu gerçekleri fark etmeye başladın”.

İsra-74. Şunu da iyice bil ki, Biz Seni güçlü yaratmamış olsaydık and olsun, şirk koşanlara meyledip az daha onlara uyacaktın.

Sağlıklı günler dilerim.

NOT-2: NÖVAK Vakfımızın kitaplarının gelirleri ile Eskişehir Tıp Öğrencilerine burs veriyoruz. Özel günlerinizde kitaplardan alır veya hediye ederseniz bize destek olur ve öğrenci sayımız artar: “DİN VE BEYİN”, “SON DAVET KUR’AN Tercümesi”, “KUR’AN KADINI KORUYOR”, “OKU! Konularına göre Kur’an ayetleri”, “KUR’AN’IN KULU KÖLESİ MEVLANA”, “TEVRAT VE İNCİL’DE ÖNCEKİ İSLAM”, “KUR’AN VE SON İSLAM” ve “ALLAH İLE ANLAŞMAMIZ VAR”

Exit mobile version