Ana Sayfa Arama Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir
Prof. Dr. Gazi ÖZDEMİR

Özde Dindar ve Sözde Dindar-3

Konuya kaldığım yerden devam ediyorum.

  • Hiçbir konuda aşırı hırs yapmaz ve aşırı gitmez: Mearic-19, Taha-81    
  • Yetimlerin mallarını haksız yemez: Nisa-10   
  • Her işi layık olmayana, o işin ehli olmayana vermez: Nisa-58  
  • Peygamberler arasında ayırım yapmaz: Al-i İmran-84   
  • Boşanacaksa bunu tatlılıkla ve şahitli yapar: Talak-2   
  • Başkasını çekiştirmek ve dedikodusunu yapmak üzere gizli toplanmaz: Mücadile-8  
  • Özde Dindar olan, kötü niyetli olmadığından inancında müteşabih kurallara takılmaz ve bunları zaman ve toplumlara göre değişken kabul eder:

Al-i İmran-7. Ey Peygamber! Allah’ın indirmiş olduğu bu kitabın bazı ayetleri muhkem /değişmez amaç özellikli, herkes tarafından açık seçik kolaylıkla anlaşılan ve kitabın anaları /temeli /ana iskeleti ve hedef hükümlerdir. Geri kalanlar ise müteşabih /çok anlamlı /değişken mesajlar olup, bunların bazısı ilahi yapı ile ilgili semboller veya bilimsel bilgiler halinde, bazısı da kesin hükme yönelik, araç /yöntem /vesile mesajlardır. Kalpleri ve düşünceleri kötü niyetli olanlar, insanların arasına fitne sokmak ve kafaları karıştırmak için, çok anlamlı olan müteşabih /araç mesajlara bile bile daha fazla önem verirler.

  • Kimse ile alay etmez ve lâkap takmaz: Hucurat-11  
  • Kötülük ve düşmanlıkta yarışmaz ve bu uğurda yardımlaşmaz: Maide-2  
  • Haksız kazançlı /helal olmayan gıda yemez: Maide-4 
  • Kısası hakkıyla uygular veya affeder, haksızlık yapmaz: Maide-45 
  • Hiçbir toplumu, inandığı kitaplarındaki muhkem kuralları nedeniyle kınamaz: Maide-48
  • Babası, çocukları, kardeş­leri, eşi, aşireti /yakınları, kazandığı servet, bozuk gitmesinden korktuğu işleri ile hoşlandığı evleri, Allah’tan, elçisinden ve Allah rızası için çaba /cihad göstermesinden daha öncelikli ve üstün değildir: Tövbe-24 
  • İşlediği haram ve günahları için Allah’a tövbe etmeyi ihmal etmez: Tövbe-112
  • Mehirsiz evlenmez: Mümtehine-10
  • Servetleri ve çocukları ile böbürlenmez: Kalem-14.
  • Kızlarını maddi ve manevi olarak öldürmez, cahil bırakmaz, haklarını gasp etmez: Tekviyr-8.
  • Ebeveynlerini yanlış yolda bulsa bile onlara uymaz, fakat iyi davranır: Lokman-15.
  • Uğursuzluğa inanmaz: A’raf-131.
  • İnsanların görünüşlerine veya kıyafetlerine bakarak karar vermez: Şuara-113.
  • Günah affetmeye /şefaat etmeye kalkışmaz: Yunus-3  
  • Kur’an dışı olup, Kur’an’ın muhkem /değişmez ana kurallarına uymayan rivayet ve sözleri, din kuralı diye kabul etmez: Lokman-7
  •   Kimseye günah işletmez ve günah işlemesine sebep olmaz: Nahl-25.
  • Doğan çocuğun cinsiyeti nedeniyle eşini suçlamaz: Nahl-59
  • Bilinci bulandırıcı etkili alkolü, az miktarda kullanma iradesini güçlendirmede aracı olarak kullanır, alkolik ve sarhoş olmaz

Bakara-219. Ey Peygamber! Yine insanlar, Sana aklı-bilinci-muhakemeyi bulandırıcılardan (alkol gibi bilinci bulandırıcı maddeden- Uyuşturucu hariç) ve kumardan da sorarlar. De ki; “O ikisi insanlar için büyük ism’lerdendirler /başka haram veya günah işleme riskleri olan haramlardandırlar, fakat az da olsa faydaları bulunmaktadır! Ancak ism özellikleri /olumsuzlukları, faydalarından daha fazladır”. 

  • Özde Dindar olan Cinsiyet ayırımına göre dinî kuralları yasaklamaya kalkışmaz: Tur-21
  • Haksız kazanç elde etmek üzere rüşvet vermez ve almaz: Bakara-188.
  • Kıyafeti din temelli değil, şehvet yerlerini örtme şeklinde ve gelenekseldir: A’raf-26, Nur-31
  • Devlet malı çalmaz

Al-i İmran-161. Dedikoduların tersine, bugüne kadar gelmiş hiçbir peygamber, emanete hıyanet etmemiş ve kâmu malından çalmamıştır.

  • Birbirini sevip isteyen gençlerin evlenmelerine engel olmaz, yardımcı olur

Ahzab-37……İşte Biz bu gençleri, Allah’ın da bu güçlü arzularını /sevgilerini onaylaması sonucu evlendirdik ve böylece de birbirini severek evlenilme konusunda, evleneceklere danışılmama ve sevgilerini önemsememe şeklindeki geleneksel bir engelin kaldırılmasında Müminlere örnek olmalarını istedik. Sonuçta Allah’ın buyruğu yerine getirilmiş de oldu.

  • Tek eşli evlilik yapar ve muhtaçların evlenmelerine yardımcı olur

Nisa-3……..Böylesine hak yeme amaçlı bir hata yapmaktansa, maddi gücünüze göre iki, üç, dördü gibi ne kadarına gücünüz yetiyorsa, malları ile birlikte onları sadece korumanıza /nikâhınıza alın, koruyup kollayın veya gücünüze göre evlenmelerine destek olun /evlendirin. Çünkü evli olduğunuz bir eşiniz varken, onlardan siz alır ve evlenirseniz, adaletli davranamama korkusu yaşarsınız.

  • Allah dışında, Peygamber de olsa hiç kimseyi ilahlaştırmaz ve insan olarak kabul eder

 Nisa-79. Ey peygamber! ……Sen de insansın ve biz Seni tüm insanla­ra elçi olarak gönderdik.

  • Ruhban-din adamı diye bir meslek sınıfı oluşturmaz:

Hadid-27…….. Fakat kendileri bir ruhbanlık /din adamlığı sınıfı ortaya çıkardı­lar. Hâlbuki Biz böyle bir ruhbanlık /din adamı grubu oluşturmalarını bildirmemiştik. Onlar bu ruhbanlığı, sözde Allah’ın rızasını kazanmak düşüncesiyle ortaya çıkardılar. Ama ona da hakkıyla uymadılar.

  • Allah’ın tekrar yaratacağından ve hesaba çekileceğinden şüphe içinde olmaz: Ra’d-5
  • Toplumsal bir uğraşıyı, kişiselden  çok daha önemser ve kişisel menfaatine alet etmez: Nur-62
  • Puta tapan da olsa hiç kimsenin bu ibad etme /kulluğunu ifade etme yöntemini uygulamasına engel olmaz: Maide-2.
  • Ve içten dindar olan, Allah’ın bildirdiği doğru yola /sıratan müstakiyme yönelir: Bakara-24

Görüldüğü gibi Özde Dindar (Mümin veya İnsan-ı Kamil) olmak oldukça zor bir aşama.  Özde dindar olan, şimdiye kadar saydığım olumlu özelliklere sahip olması ile Allah’ın bütün vahiy kitaplarında ve son olarak da Kur’an’da bildirdiği Allah’ın yolunda olması sonucu daima yapıcı, anlayışlı, hoşgörülü ve kesinlikle zıtlaşmalardan, kavgalardan uzak duran bir kişidir. Dolayısıyla ancak Allah’ın yolunda olmayan ve uzaklaşmış bulunan bir kişi, aynı zamanda İçten Dindar oluştan da uzaklaşmış ve Özde Dindar olanın yukarıda saymış olduğum Kur’an temelli olumlu özelliklere sahip olamamış demektir.

Celaleddin-i Rumi, Sözde Dindar (sadece Müslüman) olanın çabuk kavgaya tutuşan bir kişi olduğuna vurgu yapmıştır.

 “Yolunu doğru bulmayan, yolu ile ilgili ikna edici cevap veremezse, inadından münakaşaya girişir, kavgaya tutuşur. Bu dünya kurulalıdan beri, kıyamet gününe kadar böyle gelmiş böyle gider- Mesn.5 /3228”

İçten Özde Dindar olmamızı diliyorum….

YORUMLAR

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

SON HABERLER