Kararla birlikte yüzlerce ürünün ilave gümrük vergisi (İGV) oranları yeniden belirlenirken, yerli üretimi desteklemeye yönelik bazı ithalat kalemlerinde ise vergi muafiyetleri getirildi.
Gümrük vergisi muafiyeti bulunan ithalata İGV uygulanmayacak
Düzenlemenin dikkat çeken maddelerinden biri, gümrük vergisi muafiyetine ilişkin oldu. Yeni hüküm doğrultusunda, yürürlükteki mevzuat kapsamında gümrük vergisi muafiyetinden yararlanılarak gerçekleştirilen ithalat işlemlerinde ilave gümrük vergisi alınmayacak.
Bu değişiklikle birlikte, belirli muafiyet kapsamındaki ithalat işlemlerinde ek maliyet oluşmasının önüne geçilmesi amaçlanıyor.
Otomotiv ve teknoloji sektörüne vergi avantajı
Karar kapsamında yerli üreticilerin hammadde ve ara malı maliyetlerini azaltacak çeşitli teşvikler de hayata geçirildi.
Buna göre, otomobil üretiminde kullanılacak kilit ve aksamların ithalatında ilave gümrük vergisi oranı yüzde 0 olarak uygulanacak. Söz konusu ithalatlar, gümrük mevzuatındaki “nihai kullanım” hükümlerine tabi olacak.
Ayrıca üretim süreçlerinde kullanılmak üzere 12 ve 24 volt ile çalışan araç içi soğutucuları ithal eden imalatçılar için de ilave gümrük vergisi kaldırıldı.
Enerji ve teknoloji sektörünü ilgilendiren önemli bir düzenleme de lityum iyon batarya ve akü ithalatında yapıldı. Bu ürünlerde ilave gümrük vergisi, 31 Aralık 2026 tarihine kadar yüzde 0 olarak uygulanacak.
Oyuncak ve bazı sanayi ürünlerinde yeni vergi oranları
Kararla birlikte oyuncak sektörü ile otomotiv yan sanayisi, cam, kağıt, medikal ürünler ve çeşitli sanayi girdilerine ait gümrük tarife istatistik pozisyonları (GTİP) güncellendi.
Özellikle plastik ve farklı malzemelerden üretilen oyuncaklarda ilave gümrük vergisi oranları ürün grubuna göre yüzde 15 ile yüzde 25 arasında yeniden belirlendi.
Makarna ithalatına yeni uygulama
Gıda sektörünü ilgilendiren düzenlemeler kapsamında pişirilmiş veya doldurulmuş makarna ithalatına ilişkin yeni vergi uygulaması da yürürlüğe girdi.
Avrupa Birliği, Güney Kore ve Malezya gibi Türkiye’nin serbest ticaret anlaşması bulunan ülkelerden gerçekleştirilecek ithalatta ilave gümrük vergisi uygulanmayacak. Buna karşılık, bu ülkeler dışında kalan ülkelerden yapılacak aynı ürün grubundaki ithalatlarda yüzde 10 oranında ilave gümrük vergisi alınacak.
İthalatçılara 30 günlük geçiş süresi
Yeni düzenleme kapsamında ilave gümrük vergisi getirilen veya vergi oranı artırılan ürünler için geçiş süreci de tanındı.
Buna göre, kararın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 30 gün içinde (30’uncu gün dahil) tescil edilecek gümrük beyannamelerinde önceki ilave gümrük vergisi oranları uygulanmaya devam edecek. Bu uygulamanın, sevkiyat aşamasındaki ürünler nedeniyle oluşabilecek mağduriyetlerin önüne geçmesi hedefleniyor.
Yeni düzenleme yürürlüğe girdi
Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren düzenleme kapsamında uygulamaya ilişkin işlemler Ticaret Bakanlığı tarafından yürütülecek. Yeni vergi oranları ve güncellenen ürün listeleri nedeniyle ithalatçı firmalar ile gümrük müşavirlerinin beyan süreçlerini yeni hükümler doğrultusunda güncellemesi bekleniyor.
